Vorige week waren wij op bezoek bij onze (bijna) buurman Rens Smits, de eigenaar van Decokay Schagen. Het bedrijf bestaat inmiddels alweer 17 jaar en is een ruim begrip hier in de regio.

Voordat Rens voor zichzelf is begonnen werkte hij bij een interieurzaak waar mensen voortijds al aan de deur stonden om hun potje verf te halen. Toen hij van dat bedrijf naar een ander bedrijf ging en het gevoel van service en klantgerichtheid ver te zoeken was, dacht hij “dit kan toch veel beter!”. Kort daarna is hij daar vertrokken en aan het plan gaan werken om voor zichzelf te beginnen.

Met behulp van een vriend uit de ondernemerswereld hebben hij en zijn compagnon destijds, Richard Verbrugge, een ondernemersplan opgezet en zichzelf ingeschreven bij de KvK. Voor de financiering hadden ze het plan bij 3 banken neergelegd, waarvan er 2 enthousiast waren maar toch niet over de streep kwamen. Bij de 3e bank hebben ze gebluft en aangegeven dat de andere 2 banken juist heel graag wilden, maar de interesse bij hun lag. En dat bluffen heeft voor ze gewerkt! 

In 2009 is Rens alleen verder gegaan en vandaag de dag heeft hij 10 werknemers in dienst. Als wij zo een beetje rondkijken op de werkvloer loopt iedereen er met een grote glimlach en hebben ze overduidelijk veel plezier in hun werk. In 2016 is het hele team begonnen met brainstormavonden. Binnenkort gaan ze weer om tafel om plannen te maken voor het volgende jaar. “Iedereen is er ook mee bezig als er zo’n avond aan zit te komen, en er komen soms hele leuke dingen uit! Betrokkenheid is heel belangrijk in een bedrijf”.

Wij willen graag van Rens weten hoe Decokay zich onderscheid van andere woon/interieurzaken uit de regio. “Wij kunnen heel veel laten zien in onze winkel en snel schakelen voor de klant. Doormiddel van onze ‘raamkasten’ kunnen we bij een mooi gordijn gelijk een vloer pakken en kunnen klanten lekker achter over zitten en het gehele beeld bekijken.” Aldus Rens. Verder zijn ze op de hoogte van alle nieuwste trends, geven ze de klanten persoonlijke aandacht en luisteren ze goed naar alle wensen. En niet geheel onbelangrijk; er is een goede prijs en kwaliteitsverhouding.

Voor het jaar 2017 heeft Decokay een leuk nieuwtje. Ze zullen een naamsverandering ondergaan! Wat de naam gaat worden is nog een grote verassing. De gedachte achter de naamsverandering is dat Rens volledig terug wil gaan naar de basis. Decokay is al enorm klantgericht, maar ze willen nog meer gaan personaliseren. “Het is belangrijk dat je je filosofie houdt in een bedrijf om te kunnen groeien en beter te worden. Als mensen binnen komen is het de bedoeling dat ze herkenningspunten hebben. Dat is ook de uiteindelijke kracht van de lokale ondernemer.” In het nieuwe jaar is het ook de bedoeling dat er workshops gaan komen in de winkel. Hoe leuk is dat!

Waar ziet Rens de zaak over 5 jaar? “3 jaar terug hebben we geroepen dat we graag de beste woonwinkel van Noord-Holland zouden willen worden. Of we dat dan gaan redden in 2 jaar weet ik niet, maar dat is zeker wel ons doel”.

Wij hebben er in ieder geval een goed gevoel bij en onze stem voor de beste woonwinkel van Noord-Holland heeft hij al binnen.