Op 17 november is de eerste nieuwe, originele XKSS gepresenteerd in het het Petersen Museum in Los Angeles. Dit meesterwerk in de kleur ‘Sherwood Green’ is gebouwd door het ingenieursteam van Jaguar Classic en is het prototype voor negen exemplaren voor geselecteerde klanten wereldwijd.

Eerste supercar ter wereld
De klassieke Jaguar XKSS wordt vaak ‘de eerste supercar genoemd’. Het was namelijk de straatversie van de Jaguar D-type die midden jaren ’50 oppermachtig was in de 24-uursrace van Le Mans. Tijdens een brand in 1957 gingen negen exemplaren van de XKSS, die bedoeld waren voor transport naar de Verenigde Staten, verloren. Dat betekende dat er maar 16 van de 25 exemplaren ook daadwerkelijk zijn afgeleverd. Daarom kondigde Jaguar eerder dit jaar aan om de negen ontbrekende Jaguars XKSS alsnog te bouwen.

Minimale wijzigingen
De specialisten bij Jaguar Classic waren er allemaal over eens dat de nieuwe XKSS moest ogen en voelen als de originele Jaguars, die in 1957 verloren zijn gegaan in de brand. De nieuwe body is, net als die van 1957, vervaardigd van een magnesiumlegering. En omdat de mal van destijds niet meer bestaat, heeft Jaguar Classic deze ook opnieuw moeten maken. Om de veiligheid van de inzittenden te waarborgen zijn een aantal kleine concessies gedaan. De brandstoftank is gemaakt van sterke, moderne materialen die beter bestand zijn tegen de samenstelling van moderne brandstof. De productie van de nieuwe XKSS vergt naar schatting 10,000 manuren werk per auto. Niet heel vreemd dus dat ze allen voor meer dan 1,2 miljoen euro per stuk zijn verkocht.

Bron: topgear.com / manify.nl