Kan jouw geheugen wel een opfrisser gebruiken? Grijp dan vaker naar de pen. Onderzoek heeft uitgewezen dat studenten die hun aantekeningen opschrijven, beter presteren dan studenten die meetypen. De schrijvers bleken beter in staat de informatie te onthouden en nieuwe concepten te begrijpen. Volgens psychologen vereist schrijven een andere manier van denken en meer mentale inspanning dan typen. Je geheugen moet dus net even wat harder werken en dat is op alle vlakken geen slecht idee.

Naast dat je je geheugen van een boost voorziet, heeft vaker pen en papier erbij pakken namelijk nog meer voordelen. Zo heeft onderzoek uitgewezen dat je door je zorgen op te schrijven en dit papier weg te gooien, je letterlijk en figuurlijk je zorgen weggooit en meer ruimte krijgt in je hoofd. Ook als je gestrest bent helpt het om dingen van je af te schrijven, zodat dit onrustige gevoel wordt verminderd.

Eens proberen? Dit zijn vijf goede manieren om je geheugen op te frissen: 

Teken
Onderzoek heeft uitgewezen dat tekenen tijdens een vergadering of een telefoongesprek - gek genoeg! - kan helpen om je aandacht erbij te houden. 

Schrijf je to-do list uit 
Zo onthoud je alles beter en taken die je hebt uitgevoerd kunnen doorkrassen geeft een heerlijk gevoel. 

Houd een dagboek bij
Schrijf iedere ochtend of avond drie dingen op waar je dankbaar voor bent. Je geeft je geheugen een boost én studies hebben uitgewezen dat je je hierdoor vrolijker en optimistischer voelt. 

Kies voor een papieren agenda
Neem even afstand van je computer en smartphone en schrijf je afspraken op papier. Net als met de to-do list, onthoud je alles beter én je hoeft nooit meer bang te zijn voor een lege batterij. 

Schrijf een bedankbrief
De volgende keer dat je het gevoel hebt dat iemand een bedankje verdient: schrijf het op papier. Niet alleen zullen zij zich meer gewaardeerd voelen, maar ook jij voelt je waarschijnlijk stukken beter. 

Bron: jan-magazine.nl