Evelyn van Hasselt van Holistik.nl woont zelf al bijna 20 jaar in Amsterdam. Het enige groen dat ze doordeweeks ziet is het Vondelpark. Om wat extra green energy aan haar leven toe te voegen is zij vorig jaar begonnen met wandelen in het Amsterdamse Bos. Niet dagelijks, maar toch zeker zo'n twee keer per week. En dat voelt ontzettend goed. Dat Evelyn zo opknapt van wandelen zit niet in haar hoofd, maar dit is ook wetenschappelijk bewezen. Mensen die namelijk regelmatig in een groene omgeving te vinden zijn hebben aantoonbaar minder last van depressieve gevoelens. Uit een onderzoek van de Universiteit van Essex in Engeland blijkt dat sombere gevoelens na 6 lange boswandelingen zelfs met 70% afnamen. Het zelfvertrouwen van de wandelaars nam juist met 80% toe.

Hersenscan
En er zijn meer onderzoeken die de heilzame werking van de natuur aantonen. Bij een ander groot onderzoek deelden wetenschappers een groot aantal proefpersonen op in twee groepen. De ene groep wandelde 90 minuten in de natuur. De andere groep wandelde 90 minuten langs een drukke vierbaansweg. Voor en na de wandeling moesten de proefpersonen een vragenlijst invullen en een hersenscan ondergaan. Ook werd hun hartslag gemeten. Fysiek bleek het niet zoveel uit te maken of mensen langs een vierbaansweg of in een natuurgebied hadden gewandeld. Maar in het brein bleken er wél verschillen te zijn. Het ging dan met name om de activiteit in de subgenuale prefrontale cortex. Dit deel van het brein is actief wanneer je herhaaldelijk gericht bent op negatieve emoties. De activiteit in dit deel van het brein nam af wanneer mensen in de natuur wandelden. Met andere woorden: sombere gevoelens verminderen als je tijd doorbrengt in de natuur.

Gezonde boslucht
Ook Japanners geloven heilig in de heilzame werking van de natuur. Ze hebben zelfs een woord voor je in de natuur bevinden: Shinrin-Yoku of “bos baden”. Japanse onderzoekers kwamen tot de ontdekking dat de positieve, lichamelijke effecten van de natuur komen door het inademen van boslucht. Door de  natuurlijke biodiversiteit zit de lucht in een bos vol met goede bacteriën, essentiële plantaardige oliën en negatief geladen ionen. Het inademen ervan is goed voor je weerstand. De term ‘gezonde boslucht’ heeft dus werkelijk een betekenis. Iets dat overigens ook geldt voor zeelucht.

Cortisol
Nog niet overtuigd van de kracht van groen? Uit een groot Frans onderzoek onder een groot aantal boswandelaars is gebleken dat wandelen in de natuur stress verlaagt. Deelnemers aan dit onderzoek moesten iedere dag een dertig minuten durende boswandeling maken. Na iedere wandeling werd hun speeksel onderzocht op het stresshormoon cortisol. Al na drie wandelingen nam de hoeveelheid cortisol af en hadden de deelnemers het gevoel weer helemaal tot rust te zijn gekomen.

Bron: holistik.nl