Onder normale omstandigheden is de vochthuishouding in je lichaam in balans. Een goede vochtbalans wil zeggen: een juiste verdeling van vocht (water) over de verschillende compartimenten van je lijf. Er is dan sprake van een natuurlijke balans tussen de druk in het bloedvat en de tegendruk van de omgeving (het weefsel). Afvoer van vocht uit weefsel vindt plaats via haarvaten en lymfebanen. Op warme dagen als vandaag is je lijf enigszins ontregelt en wordt vocht minder snel afgevoerd via je lymfebanen. Dit heeft tot gevolg dat vocht zich ophoopt. Zodra het buiten weer wat koeler wordt verdwijnt het vocht gelukkig vanzelf en nemen je handen, voeten en enkels weer normale proporties aan. Wil je liever vandaag dan morgen van overtollig vocht af? Dan helpen onderstaande tips je op weg.

Kom in beweging
Op een warme zomerdag als vandaag ben je misschien niet vooruit te branden, maar toch is het slim om in beweging te komen. Niet joggend in de brandende zon, maar wandelend in een koel bos waar de bomen je beschermen tegen de ergste hitte. Door één been voor het andere te zetten en je voet te flexen helpen je kuitspieren op een natuurlijke wijze de doorbloeding en vochtafdrijving in je benen te bevorderen. Dit is verreweg de snelste manier om van dikke enkels af te komen. Ga na de wandeling op de bank liggen met je benen omhoog. Ook dat drijft vocht af.

Meer water drinken
Op dagen dat je veel vocht vasthoudt, voelt nóg meer vocht binnen krijgen door het drinken van water misschien een beetje tegenstrijdig. En toch is dat precies wat je zou moeten doen. Als er een vochttekort dreigt, bijvoorbeeld door warm weer, heeft je lijf de neiging om extra vocht vast te houden. Wat je dus moet zien te voorkomen is een dreigend vochttekort. Sla alleen niet in één keer een hele fles water achterover, maar drink gedurende de hele dag wat meer. Ook slim: neem 2 x per dag een glas water met 2 theelepels appelazijn of het versgeperste sap van een halve citroen. Dit helpt om de zuurgraad van je lichaam goed in balans te houden en voorkomt dat je extra vocht gaat vasthouden.

Eet vochtafdrijvende groente
Geen fan van appelazijn? Ook bleekselderij, andijvie, artisjok, komkommer en wortels hebben een vochtafdrijvend effect. Ze bevatten veel kalium, een mineraal dat betrokken is bij de bloeddruk en de vochthuishouding. Meer zin in zoet? Eet vandaag dan een flinke schijf watermeloen. Deze heerlijke groente – jazeker, watermeloen is familie van de komkommer – bevat een grote hoeveelheid water, wat het afdrijven van vocht stimuleert.

Slik vochtafdrijvende supplementen
Het is misschien niet de eerste remedie waar je aan denkt, maar er zijn supplementen die bekend staan om hun vochtafdrijvende werking. De meeste bekende vitamine is B6, maar die helpt vooral als je vocht vasthoudt tijdens je menstruatie. Ook vitamine B5, vitamine B1 en vitamine D kunnen er voor zorgen dat je minder vocht vasthoudt. Net als de mineralen calcium, magnesium, mangaan en kalium. Maar voordat je op eigen houtje allerlei vitaminen en mineralen gaat slikken, is het raadzaam om je goed te laten informeren.

Drink déze kruidenthee
Er zijn theesoorten die bekend staan om hun vochtafdrijvend werking. De meest bekende is brandnetelthee. Deze thee zit namelijk vol vitamine C, flavonoïden, foliumzuur, magnesium, ijzer en kiezelzuur. Allemaal stofjes met een vochtafdrijvende werking. Geen fan van brandnetelthee? Ook paardenbloementhee, venkelthee en groene thee kunnen helpen om vocht kwijt te raken.

Eet minder zout én suiker
Als je veel zout eet, houdt je lichaam meer vocht vast. Daarom is het op warme dagen slim om je maaltijd op andere manieren op smaak te brengen. Bijvoorbeeld met knoflook, ui, peterselie, selderij en bieslook. Ook suiker eten kun je beter niet doen op warme dagen. Suiker laat je bloedsuikerspiegel stijgen waardoor je lijf meer insuline gaat aanmaken. Hierdoor daalt het vermogen van je lichaam om zout af te voeren. En te veel zout zorgt voor het vasthouden van vocht.

Met deze 5 tips zou je binnen no time van het overtollige vocht af moeten zijn!

Bron: holistik.nl