Of je nu een sollicitatiegesprek hebt, je schoonouders voor het eerst gaat ontmoeten, je eerste date hebt of gewoon een praatje maakt met collega’s, een goede (eerste) indruk achterlaten wil je sowieso. Wetenschappers van de Universiteit van Utrecht, Harvard Business School en de Universiteit van Southampton onderzochten de do’s en dont’s van ‘impression management’.
  
Dat je goed scoort als mensen je zien als betrouwbaar, warm en competent was al bekend, maar deze keer gingen ze dieper in op eigenschappen die mensen over het algemeen iets minder kunnen waarderen. Houd je vast, hier komen ze:

Verwaand gedrag
Of het nu bedoeld was als grapje of niet, ook kleine uitingen van verwaand gedrag schieten vaak in het verkeerde keelgat. Tijdens een onderzoek luisterde een groep mensen naar twee acteurs, die beiden hetzelfde verhaal vertelden. De eerste acteur maakte neerwaartse vergelijkingen met anderen (zoals: “Ik ben een betere vriend dan anderen”) en de tweede acteur deed dat niet. Hij zei bijvoorbeeld: “Ik ben een goede vriend”. De groep beoordeelde de tweede acteur als ‘leuker’, omdat hij niet negatief over anderen praatte. Bij de eerste acteur wekte dit een vijandige houding op bij de groep, zowel wanneer de acteur het over vrienden of over collega’s had.
 
‘Humblebragging’
Deze vorm van ‘impression mismanagement’ is opscheppen (bragging) verkleed in een jasje van nederigheid. Eén van de voorbeelden die de onderzoekers hiervan geven, is een social media post die als volgt ging: “Hair is not done, just rolled out of bed from a nap, and still get hit on; so confusing!”. De persoon in kwestie legt zo de nadruk op een positief punt van hem of haar (het uiterlijk, in dit geval) op een manier die bescheiden lijkt. Deze tactiek heeft vaak het tegenovergestelde effect, omdat anderen dit interpreteren als niet-oprecht. Zelfs mensen die ‘gewoon’ klagen of opscheppen, worden meer oprecht ingeschat door anderen dan ‘humblebraggers’.

A zeggen, maar B doen
Een valkuil waar veel mensen intrappen is een beeld van zichzelf creëren dat ze niet waar kunnen maken. Dat werkt alleen als je het beeld in stand kunt houden. Vooral wanneer het om morele zaken gaat, wordt het niet gewaardeerd als je het woord niet bij de daad voegt.

Ingepakte complimenten
Een niet-zo-aardige opmerking verpakt als compliment, of een oprecht compliment dat niet goed overkomt: beiden kun je beter achterwege laten. Bijvoorbeeld: “Ik had niet verwacht dat je zo hoog zou scoren bij dat tentamen, wat goed!”. Volgens de onderzoekers laat dit zien dat de persoon die de uitspraak doet het onderwerp van gesprek naar zichzelf toe wil trekken en zich zorgen maakt over de manier waarop anderen hem of haar zien. Mensen hebben er meer waardering voor wanneer je je niet zo druk over maakt over hoe anderen naar je kijken. Nóg een reden om dit ook niet (meer) te doen en lekker jezelf te zijn!

Bron: womenshealthmag.nl