#1 Groene thee
Drink je groene thee in de hoop hierdoor extra kilo’s kwijt te raken, maar vind je de thee helemaal niet lekker? Kap er dan mee. Greg Primack, voorzitter van de American Board of Obesity Medicine, heeft onderzoek gedaan naar de invloed van groene thee. ‘Uit onderzoek blijkt dat twee tot vier koppen groene thee per dag ervoor zorgen dat je metabolisme toeneemt. Dat is goed voor zo’n vijftig extra calorieën.’ Drink je dus liever rooibos thee of earl grey? Vooral doen dan. Je moet je wel prettig blijven voelen bij je dieet.

#2 Glutenvrij
De afgelopen twee jaar zag je steeds meer glutenvrije producten op de markt komen. Maar betekent dat ook dat een glutenvrij dieet ervoor kan zorgen dat je afvalt? ‘Helemaal niet,’ zegt Primack. ‘Een glutenvrij dieet kan zelfs tegen je gaan werken. In glutenvrije producten worden gluten vaak vervangen door rijstmeel. Dit verhoogt het suikergehalte in een product.’ Ethan Lazarus, directeur van Clinical Nutrition Center in Denver vertelt ook dat coeliakie patiënten vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare mensen, met een normaal dieet.

#3 Melkvrij
Melkproducten vermijden als je wilt afvallen is helemaal niet nodig. Een onderzoek van het American Journal of Clinical Nutrition laat zien dat het mijden van melkproducten helemaal geen invloed heeft op je gewicht. Voor dat onderzoek is het eetpatroon van 8.000 vrouwen elf jaar lang gevolgd. Hieruit bleek dat de groep die de meeste melkproducten gebruikte, het minst was aangekomen.

#4 Niet meer eten na 8 uur 's avonds
Er wordt nog regelmatig beweerd dat je ‘s avonds na acht uur niet meer moet eten als je af wil vallen. Diëtiste en associate professor consumer sciences aan de Illinois State University Julie Raeder Schumacher zegt dat ‘s avonds eten niet direct leidt tot gewichtstoename. Het plunderen van je koelkast echter wel natuurlijk. ‘In de avond wordt er vaak gedachteloos gesnackt en let je er niet meer op hoeveel calorieën je binnenkrijgt. Dat zorgt ervoor dat je gemakkelijk aankomt.’

Het belangrijkste bij afvallen is nog steeds dat een dieet (of beter gezegd: de lifestyle!) bij jou past. Je moet je er goed bij voelen en geen dingen gaan eten die je echt niet lekker vind. Wees je vooral bewust van hetgeen je in je mond stopt en je hebt al een goede, belangrijke eerste stap gemaakt.

Bron: womenshealthmag.nl