Je garderobe is niet het enige dat verandert wanneer het buiten kouder wordt: je lichaam functioneert ook niet helemaal hetzelfde als toen het zonnetje nog scheen.

Hoofdpijn
“Eén van de oorzaken van hoofdpijn is de samentrekking van bloedvaten in de hersenen” zegt Xiang Li, internist bij Tri-City Medical Center in Californië. “Koud weer kan ervoor zorgen dat de bloedvaten samentrekken, waardoor ze nauwer worden en er minder bloed tegelijk doorheen kan stromen. Veranderingen in chemische samenstellingen door extreme kou en storm kunnen ervoor zorgen dat je migraine opspeelt."

De Mayo Clinic (onderzoeksplatform met 4500 wetenschappers) raadt aan om weersomstandigheden en dingen die je hebt gedaan vóór de migraineaanval op te schrijven, zodat je erachter komt wat je migraine triggert en je deze in de toekomst kunt voorkomen.

Huid
“Naarmate de temperatuur afneemt, zit er ook minder vocht in de lucht” zegt dermatoloog Tsippora Shainhouse. En dat betekent dat je huid relatief meer vocht ergens anders vandaan moet halen: uit je huidverzorging bijvoorbeeld. “Stevige wind kan de huid irriteren en soms zelfs de beschermende huidbarrière aantasten”. Je zou kunnen switchen naar een reiniger die iets milder is, en scrub twee keer per week je gezicht (met een scrub die daarvoor bedoeld is) om dode huidcellen te verwijderen.

Als je je make-up aanbrengt, gebruikt dan een primer die dimethicones bevat: een silicoon dat voorkomt dat je huid vocht verliest. “Zo houd je het vocht van je dagcrème vast en blijft je make-up beter zitten”, zegt Shainhouse. En vooral wanneer de verwarming weer aan gaat: vergeet er niet een luchtbevochtiger (bijvoorbeeld een bakje met water aan de verwarming) aan te hangen. Shainhouse: “Een goede luchtvochtigheid helpt je huid te herstellen terwijl je slaapt.”

Energie
Kortere dagen zijn vermoedelijk de reden dat sommige mensen tijdens de koudere maanden kampen met depressieve gevoelens. Volgens medisch slaapspecialist Robert S. Rosenberg komt dit doordat er minder licht is: minder lichturen, maar ook met een lagere intensiteit. Mensen die last hebben van een winterdepressie produceren meer monoamino-oxidase (MAO), het enzym dat happiness hormoon serotonine afbreekt. Om te voorkomen dat je in een dip terecht komt, raadt Rosenberg aan om zoveel mogelijk licht te pakken als je kunt: of dat nu daglicht is, of door een lichttherapielamp. Nog een reden om in de ochtend of middag een rondje hard te lopen!

Vitamine D
“Eén van de voornaamste bronnen van vitamine D voor ons lichaam is de blootstelling aan zon”, zegt dr. Li. “Als het buiten koud is, is niet alleen de UV-index lager dan in de zomer, maar gaan mensen ook minder snel naar buiten, waardoor de kans op een vitamine D-tekort nog groter is.” Symptomen hiervan zijn een slap gevoel in je spieren, een grotere gevoeligheid voor pijn en slaperigheid. Dit kun je verhelpen of voorkomen door vette vis te eten, zoals zalm, makreel en forel. Zuivel bevat ook veel vitamine D, of een supplement te nemen. Volgens het Voedingscentrum is 10 microgram per dag de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Weerstand
Meer tijd binnen doorbrengen betekent vaak meer contact met anderen, waardoor de kans op een verkoudheid of griepje toeneemt. “De meeste virussen heb je een aantal dagen vóór je eerste symptomen al te pakken, dus je ziet het moeilijk aankomen” zegt Shainhouse. “Een verkoudheidsvirus kan tot drie uur op je huid blijven, en vier uur op andere oppervlakken.” What to do? Regelmatig en grondig je handen wassen, en uit de buurt blijven van snotterende mensen.

Gewrichten
Alhoewel het niet wetenschappelijk bewezen is dat kou gewrichtspijn kan veroorzaken, bestaat er volgens dr. Li een theorie die zegt dat de kou de luchtdruk rond je gewichten zou vergroten. Hierdoor zou omringend weefsel uitzetten, wat tot een vervelend gevoel leidt. “Een andere theorie is dat de kou samentrekkingen veroorzaakt in spieren, en daardoor ook in bindweefsels en zenuwen rond de gewrichten.” Wat je het beste kunt doen om dit te vermijden, is blijven bewegen: “Ook gewichtstoename in de koudere maanden zorgt voor extra druk op gewichten.” Probeer dus je normale routine vast te houden.

Haar & nagels
Je lichaam heeft de prioriteit om je vitale organen warm te houden, daarom vernauwen de bloedvaten in je handen en voeten wanneer het kouder wordt. Li: “Doordat er minder bloedcirculatie is in sommige delen van je lichaam, is er ook minder zuurstof.” Dat kan betekenen dat je haar en nagels minder sterk worden. Nagels worden, net als je huid, ook minder sterk doordat de kou zorgt voor een lager vochtgehalte. Dit kun je voorkomen door warm te blijven en een luchtbevochtiger te gebruiken, zegt Li.

Bron: womenshealthmag.nl