Het nieuwe jaar is weer begonnen dus een hoop mensen moeten zich nu gaan houden aan de goede voornemens die ze afgelopen maand zo hard hebben geroepen naar vrienden, familie en/of collega’s. Gewichtsverlies en stoppen met roken zijn veruit de populairste goede voornemens. Maar hoe groot is de kans dat de goede voornemens ook daadwerkelijk worden behaald? Slechts 8 procent van de mensen rondt zijn goede voornemen met succes af. 92 procent faalt dus. Een kwart van de mensen haalt überhaupt het eind van de eerste week niet, blijkt uit onderzoek van de University of Scranton. 

Waarom mislukken goede voornemens?
Volgens Stanford-psycholoog Kelly McGonigal mislukken goede voornemens omdat mensen ze kiezen op basis van ‘wat moet’. Ze moeten van zichzelf afvallen, stoppen met roken of gezonder eten. Allemaal voornemens die gebaseerd zijn op een lovenswaardig einddoel, maar uiteindelijk voelen als een verplichting. Een verplichting die aan het eind van een lange werkdag moeilijk is op te brengen.

Welke goede voornemens slagen wél?
Maar welke goede voornemens werken dan wel? Volgens McGonigal kunt je beter een voornemen kiezen waar je energie, plezier, geluk of bevrediging uithaalt. Zulke goede voornemens beginnen vaak met ‘ooit’ of ‘ik mis’. ‘Ooit’ wil ik mijn Frans weer oppoetsen. ‘Ik mis’ piano spelen, zoals ik vroeger vaak deed. ‘Ik mis’ mijn drukke sociale leven van een tijdje geleden.  
Kies dus goede voornemens die u helpen om uw dromen te verwezenlijken. Of die u helpen het beste uit uzelf te halen. Uiteindelijk is een intrinsieke motivatie als ‘leuk vinden’ de allerbeste motivator. Vervolgens kiest je tussenstappen die u daartoe begeleiden. Die tussenstappen mogen klein zijn: uw Frans oppoetsen kan ook om de dag, in sessies van tien minuten.

Hoe haal je dan toch die ‘moetjes’?
Garanties geven we niet, maar je kunt een paar dingen doen om de kans van slagen te vergroten. Bijvoorbeeld:

Doe het samen. 
Stop samen met roken. Dat is niet alleen gezelliger, de verleiding om een sigaret op te steken  is dan ook kleiner. Start een Quitters are Winners-Whatsapp groep met andere stoppers, waarin je elkaar steunt.

Koop jezelf om.
Heb je een hekel aan sporten? Zet de hometrainer voor de televisie, en hou het twee afleveringen House of Cards vol. Of gun jezelf na het sporten een sauna/massage. Maar let op: kies een beloning die niet ingaat tegen het goede voornemen. Een uur sporten compenseren met een pizza is natuurlijk niet handig.

Werk met super-concrete minidoelen.
Het is gemakkelijk om te zeggen ‘ik wil fit worden’, maar moeilijk om vol te houden. Want wanneer ben je goed bezig? En wat is ‘fit’? Wees concreet, en zoek de kleinst mogelijke stap die je regelmatig kunt doen om je einddoel te realiseren. Zo wordt je goede voornemen een klein actiepunt op uw dagelijkse to-do list. Kinderen op de fiets naar school gebracht? Check. De trap genomen in plaats van de lift? Check.

Bron: onvz.nl