Wanneer je ‘s ochtends op de weegschaal staat is de kans groot dat je meer tevreden bent met je gewicht, dan wanneer je jezelf in de avond weegt. Behalve dat deze schommeling frustrerend kan zijn, maakt het het ook niet bepaald duidelijk welk getal je in de gaten moet houden als je probeert af te vallen. Wij zochten uit hoe het kan dat je gewicht op een dag zo kan verschillen.
        

Water, water, water
Je weegt in de ochtend minder zwaar, omdat je lichaam volgens wetenschappers 's nachts veel vocht is verloren en daarom wat uitgedroogd is. Deze uitdroging kan je tegengaan door aan het einde van de avond water te drinken voordat je je ogen dicht doet, maar hiermee is het niet meteen opgelost: wanneer je ‘s nachts gaat plassen ben je het grootste gedeelte van dit vocht weer kwijt.
    
Verbranding tijdens je slaap
Het is ook mogelijk dat je in de morgen een stuk lichter bent, omdat je lichaam in de tijd dat jij een uiltje aan het knappen was, de calorieën van de vorige dag heeft verbrand. Je lichaam heeft immers brandstof nodig, ook om de nacht door te komen. Eet je laat op de avond, dan moet je lichaam tijdens je slaap aan de bak om alle energie te verwerken. Dit kan ervoor zorgen dat je vermoeider opstaat.
     
Zweten als een otter
De derde mogelijkheid is dat je behoorlijk hebt liggen zweten in je slaap en dat je daarom minder zwaar bent dat de avond daarvoor. Het hoeft geen bloedhete nacht te zijn om veel vocht te verliezen in de vorm van zweet. Waarschijnlijk zweet je - ook 's nachts - veel meer dan je in eerste instantie doorhebt.
    
Maar wat is eigenlijk de ideale tijd om je te wegen? Voedingsdeskundigen raden je af om je vlak na een maaltijd te wegen. Vooral na je diner wordt dit afgeraden. Het diner is namelijk de zwaarste maaltijd van de dag.
    
Eigenlijk komt het er op neer dat er geen ideale tijd bestaat om te checken hoe het zit met de kilo’s. Zolang je ervoor zorgt dat je jezelf op een vast tijdstip op de dag weegt, moet je je resultaten nauwkeurig kunnen vergelijken. Oh, en ga in je blootje op de schaal der gewichten staan voor het meest precieze resultaat.
    
Schrik dus niet als je gewicht in de ochtend en avond flink van elkaar verschillen. Er hebben namelijk een hoop factoren invloed op de cijfertjes van de weegschaal.

Bron: www.womenshealthmag.nl