Natuurlijk kan het zijn dat je voortdurend moe bent als je vaak te laat naar bed gaat of te kort slaapt, maar als hier geen sprake van is en je bent toch moe, wat is hier dan de oorzaak van? De meeste mensen zullen dit vast wel bij zichzelf herkennen. Soms ben je extreem moe, terwijl je de nachten ervoor gewoon netjes je 8 uur slaap hebt gehad. Soms kun je je nog wel bedenken waarom je dan alsnog moe bent, maar vaak ook niet. Uit verschillende artikelen hebben wij verschillende redenen voor vermoeidheid gevonden. Het leek ons daarom wel waardevol om deze 9 redenen voor vermoeidheid met jullie te delen.

Wellicht hebben jullie er iets aan en kan je iets veranderen aan je huidige manier van leven of huidige voedingspatroon waardoor je met weer wat meer energie de dag door kunt komen. Om het leven positief tegemoet te gaan en met kracht te trotseren is het heel belangrijk dat je uitgerust bent en voldoende energie hebt. Vermoeidheid kan het leven immers een stuk aangenamer maken.

Een tekort aan ijzer
Als je te weinig ijzer binnen krijgt kan dit leiden tot bloedarmoede wat op zijn beurt weer zorgt voor vermoeidheid. Om voldoende ijzer binnen te krijgen is het dan goed om o.a. de volgende producten te eten: rund- en lamsvlees, volkorenbrood, broccoli en sperziebonen.

Te veel suiker
Het eten van te veel suiker maakt je op termijn juist moe. Je krijgt er even kort energie door, maar kakt erna dubbel zo hard in. Wissel suikerrijke tussendoortjes dus af met bijvoorbeeld een paar handjes noten. 

Stress
Stress vreet energie, zeker als deze constant aanwezig is. Moet je iedere dag te veel doen, dan kan dit continu vermoeidheid opleveren. Ook het voortdurend zorgen maken kan zorgen voor flinke uitputting. 

Weinig beweging
Het is heel belangrijk om dagelijk voldoende te bewegen. Door te weinig beweging raak je, vreemd genoeg, flink vermoeid. Uit onderzoek blijkt ook dat regelmatig bewegen helpt tegen vermoeidheid. Het geeft je zelfs energie. 

Depressie
Een depressie heeft ook enorm veel invloed op hoe energiek je je voelt. Een depressie kan ervoor zorgen dat je nauwelijks meer puf hebt om de dagelijkse dingen te doen. Een depressie kan je echt uitputten. 

Dehydratatie
Te weinig drinken is ook niet goed voor je als je je energiek wilt voelen. Je krijgt er niet alleen hoofdpijn en een slechte concentratie van, maar je wordt er ook nog eens flink moe van. In deze blog over voldoende water drinken vindje 10 signalen waaruit blijkt dat je te weinig drinkt.

Rommel
Een rommelig huis en chaos om je heen zorgt niet voor een rustig en opgeruimd gevoel in je hoofd. Sterker nog het zorgt voor chaos in je hoofd, wat op zijn beurt weer zorgt voor vermoeidheid. Zorg dus voor een opgeruimde werkplek en een fijn gestructureerd huis. Dat helpt echt om je energieker te voelen.

Ondergewicht en ondervoeding
Bij een te laag gewicht en te kleine hoeveelheid voedingsinname moet je lichaam extra hard werken om de dag door te komen. Dit kost dus extra energie, wat je vervolgens extra snel moe maakt. Lever je lichaam voldoende energie om energie te zijn, anders is vermoeidheid niet te voorkomen. 

Medicatie
Het kan zijn dat je bepaalde medicatie voorgeschreven hebt gekregen van de huisarts of psychiater die als bijwerking een wat versuffende werking heeft. Dit is bijvoorbeeld het geval bij antipsychotica, hier kan je wat slomer van worden. Dit kan tegelijkertijd vermoeidheid opleveren. Het is belangrijk om deze bijwerkingen altijd goed in de gaten te houden en te bespreken met degene die de medicatie heeft voorgeschreven.  

Roken
Als roker weet je precies hoe het voelt als je smorgens je eerste sigaret op steekt (vaak nog voor het ontbijt). De sigaret zuigt als het ware alle energie uit je lichaam en sommige worden er zelfs duizelig van. We weten allemaal al dat het slecht is, maar daarnaast pakt het roken ook enorm veel energie van je af.

Bron: proud2bme.nl