Waar het ene kind er weinig moeite mee heeft, laten veel anderen ze liever staan: groenten. Behoort jouw kind tot de laatste categorie? Wetenschappers van Deakin University in Australië ontdekten een oplossing: serveer hele groenten.

Wortels
Voor de studie, die recent gepubliceerd werd in het tijdschrift Foods, kregen 72 basisschoolkinderen een bakje met 500 gram hele, geschilde wortels. Op een andere dag kregen ze dezelfde hoeveelheid, maar dan in stukjes gesneden. Op beide dagen hadden de kinderen 10 minuten de tijd om zo veel wortels te eten als ze zelf wilden. Wat bleek? Ze aten 8 tot 10% meer wanneer ze hele wortels voorgeschoteld kregen. Dit suggereert dat ouders kinderen beter ‘hele’ groenten kunnen geven dan kleine stukjes (natuurlijk alleen als ze hier oud genoeg voor zijn). 

Porties
Het resultaat van deze studie komt overeen met andere onderzoeken die uitwezen dat hoe groter een portie, hoe meer ergens van wordt gegeten.Vermoedelijk heeft dit te maken met het idee dat een portie een soort richtlijn is: zo veel moet je eten. In dit geval aten de kinderen gemiddeld één hele wortel, wat de suggestie wekt dat als ze er eenmaal aan begonnen, ze geneigd waren de wortel helemaal op te eten. 

 

Chocolade
Andersom zou deze strategie volgens onderzoeker Dr Gie Liem ook moeten werken: door een 'ongezonde' snack als een blok chocolade in stukjes te snijden, eten mensen minder dan wanneer ze een heel blok voor hun neus hebben staan. 

Aangezien deze methode ook nog eens minder moeite kost - immers: je hoeft geen snackgroenten meer te snijden 's ochtends - lijkt het ons zeker de moeite van het proberen waard. Hoewel een hele broccoli misschien een beetje lastig eet, zijn hele wortels en grotere stukken komkommer een prima idee. 

Bron: jan-magazine.nl