Wij zijn altijd opzoek naar een manier om onze favoriete maaltijden nog gezonder te maken zonder dat daarbij de smaak verloren gaat. En met resultaat! Wij maakte een lijst met heerlijke en verantwoorde foods die je maaltijd nóg lekkerder zullen maken. Ja, echt. Smakelijk!

Eet eens zoodles
Wil je een keer een twist geven aan je noodles? Ruil de normale variant in voor de courgette versie, ook wel zoodles genaamd. Ze bevatten weinig koolhydraten en zijn ook nog eens glutenvrij. Go veggies!
  
Ga voor lijnzaad
Staat er op een recept dat je broodkruimels moet gebruiken? Hoor eerst dit aan: wissel de broodkruimels in voor lijnzaad. Vermaal de zaden en gebruik dit als vervanger. Waarom? Net zo lekker én de zaden bevatten veel minder natrium dan brood.
   
Wraps van slabladeren
Wanneer je met koolhydraten wilt minderen is dit ingrediënt een goede vervanger. Het is natuurlijk niet de perfecte wrap, maar het komt aardig in de buurt. Deze aanpassing maakt je gerecht extra fris en geeft het een kleine crunch, iets wat de traditionele wrap niet doet.
   
Groentes om mee te dippen
Vergeet het (pita)broodje. Vers gesneden groentes zijn de perfecte als dippers voor hummus. Behalve de voortreffelijke smaakcombinatie bevatten groentes minder koolhydraten en meer voedingsstoffen per hap.
   
Noten zijn de nieuwe croutons
Veel salades worden nog beter van een extra crunch. Maar kies voor een gezonde variant in plaats van vette croutons. Ga voor noten. En de keuze is reuze: amandelen, pecannoten, walnoten etc.
  
Frisdrank 2.0
Schenk geen kant-en-klare frisdrank - a.k.a vloeibare suiker - voor jezelf in, maar creëer zelf frisdrank 2.0. Hoe? Koop een fles spa rood en voeg er verschillende soorten fruit aan toe, zoals grapefruit, citroen, sinusappelen, frambozen etc. Fris én verantwoord.
   
Kaneel in koffie
Wat? Kaneel? Ja, kaneel! Doe jij standaard suiker in je koffie. Dat hoeft niet meer dankzij dit specerij. Door de smaak van kaneel is (extra) suiker overbodig. Bye bye sugar rush.
     
Kies voor vers fruit
Je zou denken dat er met een potje of blikje groenten niet veel gesjoemeld kan worden, maar niets is minder waar. Aan bijna de helft (46 procent) van groenten in potten of blikken wordt suiker(!) toegevoegd. 
  
Amandelmelk in plaats van magere melk
Ongezoete amandelmelk bevat slechts 30 calorieën per glas – dit is nog minder dan een glas magere melk. Nog een pluspunt: het is erg lekker, zeker wanneer je het gebruikt om je smoothies mee te verdunnen of havermoutpap mee aan te maken.
   
Boter? Bak eens met hennepzaadolie
Met 40% minder verzadigd vet dan olijfolie is hennepzaadolie een goed alternatief voor bakken, braden en frituren. Het is voornamelijk erg voedzaam vanwege de goede verhouding aan omegavetzuren en essentiële eiwitten en aminozuren.
   
Ga voor kruiden
Je maaltijd heeft geen zout nodig om lekker te smaken. Vergeet het zout en breng je ontbijt, lunch of diner op smaak met verse kruiden. Wedden dat jij hierdoor nog meer complimentjes in ontvangst mag nemen voor je kookkunsten?
   
Zeg ja tegen zilvervliesrijst
Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord dat je er goed aan wanneer je je witte rijst vervangt door zilvervliesrijst. En daar zijn wij het helemaal mee eens! Zilvervliesrijst zorgt voor een langer verzadigd gevoel, omdat je lichaam het langzaam verteert. Daarnaast bevat zilvervliesrijst een flinke dosis mineralen en vezels.
   
Zure room? Ga voor Griekse yoghurt
Door zure room te vervangen met Griekse yoghurt verandert er nauwelijks iets aan de smaak van je maaltijd, maar krijg je wél een extra dosis eiwitten binnen. Win!Lorem Ipsum is slechts een proeftekst uit het drukkerij- en zetterijwezen. Lorem Ipsum is de standaard proeftekst in deze bedrijfstak sinds de 16e eeuw.

Bron: womenshealthmag.nl