Je heb waarschijnlijk dagelijks wel een momentje waarop je honger of ‘trek’ lijkt te hebben. Je buik begint te knorren en je voelt je misschien een beetje slap. Je lichaam probeert je op zo’n moment duidelijk te maken dat het tijd is om brandstof tot je te nemen. Dit belangrijke mechanisme wordt aangestuurd door hormonen en zorgt ervoor dat je lichaam voorbereid wordt op het spijsverteringsproces. Maar heel vaak eten we niet omdat we écht energie nodig hebben, maar om andere redenen. Volgens onderzoek van natuurgeneeskundige Dr. Allano Pollo bestaan er drie soorten honger.
  
Emotionele honger
Emotionele honger of ‘harthonger’ wordt gekoppeld aan gevoelens van liefde en aandacht, maar ook gevoelens van verveling, boosheid, stress en verdriet. Emotie-eten doe je omdat je denkt dat je je daarna beter gaat voelen. Het komt dus niet alleen voor als je niet lekker in je vel zit, maar ook tijdens feestelijke gelegenheden. Je voelt je blij nadat je iets gegeten hebt en dat wordt daarna in je hersenen automatisch gelinkt met eten. Ben jij een emotie-eter? Volgens Allano Polo is het dan slim om uit te zoeken of er andere dingen zijn die jou een goed gevoel geven en check ook de achterliggende behoeften zodat je die écht kunt vervullen en niet alleen tijdelijk vervult door te eten.

Honger in je hoofd
Dit type honger komt voor bij mensen die altijd op dezelfde tijden eten. Je eet omdat je op bepaalde momenten altijd eet, uit gewoonte. Je eet standaard om zeven uur ’s ochtends ontbijt, om twaalf uur lunch en om zes uur avondeten. Als dit bij jou het geval is, dan kan het best zijn dat je al gaat eten voordat je daadwerkelijk honger hebt. Je luistert dan naar de klok in plaats van naar je lichaam. Volgens Dr. Allano Pollo kun je je beter niets aantrekken van tijden, maar wachten tot je echt de drang om te eten voelt. Op deze manier krijg je niet meer binnen dan je lichaam nodig heeft.
 
Honger uit gewoonte
Deze soort honger wordt opgewekt door een bepaalde gewoonte. Je brein houdt je lichaam dan eigenlijk voor de gek als het om je hongergevoel gaat. Grijp jij bijvoorbeeld altijd naar een snack als je op zaterdagavond op de bank bent geploft? Grote kans dat je deze neiging maar moeilijk kunt onderdrukken, want je hebt deze activiteit gekoppeld aan eten. Om dit te voorkomen, kun je volgens Allano Polo proberen om het patroon te doorbreken. Hoe? Door ten eerste te erkennen dat je een ongezonde associatie hebt gemaakt tussen voedsel en een bepaalde activiteit. Daarna kun je proberen om eens niet naar die snack te grijpen, maar bijvoorbeeld voor een gezonde variant te gaan. Hetzelfde geldt voor het bestellen van popcorn in de bioscoop, en sja... ook voor het wijntje en je chippie tijdens de vrijdagmiddagborrel.