Je lichaam is een snelle leerling en past zich aan op de omstandigheden die zich voordoen. Dit zie je bijvoorbeeld bij sporten, doe je constant dezelfde oefeningen dan zal je in het begin resultaten zien en strakker worden of afvallen, maar na verloop van tijd blijf je stilstaan en gebeurt er niet zoveel meer. Vandaar dat een constant veranderd aanbod van oefeningen zoals bij bootcamp en crossfit zo populair is. De afwisseling houd het leuk en je gaat telkens weer vooruit. Met eten werkt het ook een beetje zo. Als je gezond eet dan kan het toch goed zijn af en toe (met de nadruk op af en toe) je lichaam te shocken. Zeker als je vrij koolhydraatarm eet, dan kan een grotere hoeveelheid koolhydraten je schildklier een duwtje geven en het motortje hiervan goed laten draaien. Voor mensen die proberen af te vallen maar op een plateau blijven hangen, kan een cheat dag in de week ook wonderen doen.

Ken je de 80/20-regel al?
Ook heeft af en toe snacken psychologisch voordelen, door af en snackmomenten in te bouwen houd je het gezonde eten veel beter vol. Of wat denk je van een verjaardag of een feestje? Op dat soort moment kun je de 80/20 regeling toepassen. Zorg dat je 80% van de tijd gezond eet met volop groenten, fruit, goede eiwitten, koolhydraten en vetten. En die 20% is voor speciale gelegenheden en zorgt dat je schuldvrij een taartje kan eten.

Ben jij wel iemand die het gezonde eten goed vol kunt houden? Dan kun je once in a while misschien een cheat-day voor jezelf maken. Op deze dag mag je jezelf lekker laten gaan en de rest van de maand ga je weer op de gezonde voet verder. 

Bron: avogel.nl