Noten zijn niet alleen erg lekker, ze zijn ook erg gezond. Helaas bevatten ze ook veel calorieën, waardoor we er niet zo veel van kunnen eten als we zouden willen. Gelukkig kunnen we van deze nootjes nét iets meer snoepen. 

Het Voedingscentrum adviseert om elke dag een klein handje (ongeveer vijfentwintig gram) ongezouten noten of pinda’s te eten vanwege de positieve effecten op de gezondheid. Zo is er volgens de Gezondheidsraad overtuigend bewijs dat noten en pinda’s het risico op hart- en vaatziektes verkleinen. Dit omdat ze het slechte LDL-cholesterol verlagen.

Calorieën in noten
Maar alle vetten, hoe gezond ook, bevatten ook veel calorieën. Dus als je kunt kiezen, dan liever een lekkere én slankere noot, toch? We zetten een paar favorieten op een rij, gemeten per honderd gram:

cashewnoten: 591 kcal
pistachenoten: 601 kcal
amandelen: 609 kcal
hazelnoten: 667 kcal
walnoten: 675 kcal
pecannoten: 717 kcal
macadamianoten: 733 kcal
(pinda’s: 623 kcal)

Walnoten: omega-3
Cashewnoten zijn de slankste noten, gevolgd door pistachenootjes en amandelen. Macadamianoten en pecannoten zijn veruit de grootste caloriebommetjes. Wel bevatten walnoten, pecannoten en andere noten weer andere waardevolle stoffen die niet of minder in cashewnoten zitten. Zo zijn walnoten (en in mindere mate pecannoten) rijk aan gezonde omega-3 vetzuren. Cashewnoten op hun beurt bevatten relatief veel zink, ijzer en belangrijke B-vitamines.

Bron: margriet.nl
Foto: safereating.co.uk