Het belang van een goed ontbijt is talloze keren onderzocht. We snappen dat je door alle tegenstrijdige adviezen misschien door de bomen het bos niet meer ziet, daarom: een beknopt overzicht door de jaren heen.

Eerst
In 2002 toonde een onderzoek aan dat 78 procent van de mensen met fors gewichtsverlies (meer dan 15 kilo) de dag begint met een goed ontbijt. Een uitkomst die de jarenlange adviezen van voedingsdeskundigen bevestigden, namelijk dat goed eten voor het middaguur de sleutel is om succesvol kilo's kwijt te raken.    

Daarna
Onderzoekers van de Cornell University kwamen in 2013 met een andere uitkomst: dat mensen die het ontbijt wél skipten gedurende de dag minder calorieën binnenkregen. Ze overcompenseerden het gemis van hun ontbijt niet.

Nu
Nieuw onderzoek aan de Universiteit van Colorado laat zien dat de nadelen van het overslaan van je ontbijt (meer honger) mogelijk alleen effect heeft op mensen die vrijwel dagelijks gewend zijn aan ontbijten. Deelnemers aan het onderzoek die haast nooit 's ochtends aten, ervoeren geen consequenties.

De conclusie
'Of je nu fan of een skipper bent, er is geen overtuigend bewijs dat het veranderen van je gewoonte een positieve invloed heeft op het beoogde doel om af te vallen', zegt Andrew Brown, onderzoeker aan de University of Alabama Nutrition Center. Zorg voor een vaste ochtendroutine, dan stap je (hopelijk) elke dag met het goede been uit bed.