De meeste haarverzorgingsproducten maken je haar niet mooier maar juist droger en bros, en ook je voedingspatroon is van grote invloed op de gezondheid van je haar. Ontdek wat je kunt doen om weer mooi, vol en glanzend haar te krijgen en welke superfoods de gezondheid van je haar ondersteunen.

Wat is de functie van haar?
Een mens heeft gemiddeld 5 miljoen haren, Haar groeit overal op het lichaam, met uitzondering van de lippen, handpalmen en voetzolen, en is bedoeld om het lichaam warm te houden en te beschermen. De meeste haren groeien maximaal 6 jaar en vallen dan uit, waarna er vanuit dezelfde haarwortel weer een nieuwe haar gaat groeien.

Wat zijn de oorzaken van dof en futloos haar?
Zonder dat we het zelf beseffen zijn de meeste mensen dag in dag uit bezig hun haar te beschadigen. Het begint meteen al als je ‘s ochtends onder de douche springt en je haar wast met een shampoo en conditioner die allerlei schadelijke chemische bestanddelen bevatten die het haar en de hoofdhuid uitdrogen.

Vervolgens ga je het haar föhnen, waardoor je het haar nog verder beschadigt. Ook omgevingsfactoren zoals een te droge lucht die vaak in de winter ontstaat als de verwarming aanstaat, airconditioning, chloorhoudend zwemwater en overmatige blootstelling aan de zon kunnen het haar bros en droog maken.

Behalve haarverzorgingsproducten en omgevingsfactoren spelen kunnen ook andere aspecten van invloed zijn op de gezondheid van je haar, waaronder genetische factoren, hormonen, medicijnen en auto-immuunziekten.

Hoe wordt haar weer mooi, vol en glanzend?
De gezondheid van je haar begint in de huid. Haar is op zichzelf namelijk dood, maar de haarzakjes zijn springlevend en hebben gezonde voedingsstoffen nodig. Mooi haar begint dus bij een gezond en gevarieerd voedingspatroon. De EFSA (European Food Safety Authority) heeft bepaald dat de volgende ingrediënten in haarverzorgingsproducten, voeding en superfoods helpen om je haar gezond te houden:

- Biotine: Producten waar dit in zit zijn onder andere groene bladgroenten, rode bieten, noten (o.a. amandelen en walnoten), aardbeien, frambozen, eigeel en lever. Ook diverse superfoods bevatten veel biotine, waaronder amandelolie, goji bessen, açai bessen, moerbeien en tarwegraspoeder. Mensen met een biotinetekort hebben vaak last van dof futloos haar en haaruitval.

- Selenium: Selenium zit onder andere in paranoten, vis, schaal- en schelpdieren, lever en zonnebloemzaden. Een seleniumtekort kan tot dof en futloos haar leiden, maar gelukkig komt een tekort aan selenium vrijwel nooit voor

- Zink: Dit zit onder andere in vis, rijst en peulvruchten zit. Een zinktekort kan onder andere leiden tot dof haar, een onregelmatige huid, een slecht smaak- en reukvermogen en in ernstige gevallen een groeiachterstand en ondervoeding.

Wil je een recept maken met een aantal van deze ingrediënten? Ga dan snel naar dit recept.

Heb je veel last van dun, droog, futloos en/of beschadigd haar dan is het zinvol om wat meer voedingsmiddelen en superfoods die de gezondheid van je haar bevorderen aan je voedingspatroon toe te voegen. Daarnaast is het verstandig om over te stappen op een verzorgende shampoo en conditioner op natuurlijke basis.

bron: jessevandervelde.com