Er bestaat geen twijfel over dat onze geest ons ver heeft gebracht.

Hoewel ons brein ons helpt te redeneren, creatief te denken en een oordeel te nemen, is het handig het af en toe uit te schakelen. Meditatie kan helpen om de dagelijkse stroom prikkels onder controle te houden en de rust in je lichaam terug te brengen.

Het is al lang niet meer voorbehouden aan mystici, yogi’s en monniken. Je hoeft niet godsdienstig te zijn of over heel veel vrije tijd te beschikken om te mediteren. Ook leeftijd of geslacht speelt geen enkele rol.

Mediteren is veel meer dan ontspannen alleen. Als je je ontspant, laat je je gedachten de vrije loop, maar bij meditatie blijft de geest alert en (doel)gericht.

Door meditatie leer je om het afdwalen te beperken en komen we tot een volledig bewustzijn, dat ons de dingen doet ervaren zoals ze werkelijk zijn.

De meesten beginnen met enkele minuten ontspanning, waarna de geest zich op een bepaald punt moet richten. Het mediteren zelf vergt opperste concentratie. Telkens als de gedachten af willen dwalen, worden ze met zachte hand naar het aandachtspunt teruggeleid. Veel mensen vinden dit in het begin moeilijk. Je zult merken dat het steeds beter lukt, als je maar blijft oefenen. Maar meditatie is dankbaar. Je hebt maar een paar minuten nodig per keer om snel resultaat zien.