Afgelopen vrijdag ben ik op bezoek geweest bij een van onze relaties JPC Optiek in Bergen. Hier heb ik Madelief Hester en Wendy Sterk mogen interviewen. Beide dames werken parttime in de moderne brillenzaak en ik wilde weleens weten wie er nu precies in deze frisse winkel werkte.

JPC Optiek bestaat in april dit jaar alweer 6 jaar en Wendy is al vanaf het begin werkzaam in de zaak. Via een advertentie is ze bij JPC Optiek terecht gekomen. Voor deze baan zat Wendy in de modebranche, dus dit was voor haar een totaal nieuwe uitdaging. In de winkel zet ze zich eigenlijk voor alles in. Klanten, de winkel, de etalage…een allrounder binnen het bedrijf kun je dus wel zeggen.

Haar collega Madelief Hester werkt sinds 4.5 jaar voor JPC Optiek. Ze werd getipt door een kennis over JPC Optiek, heeft hier kunnen werken en leren en daarmee de opleiding tot opticien behaald. Wat mij nog flink verbaasde is dat een opleiding tot opticien wel 3 jaar lang duurt! Op het moment is Madelief bezig met de opleiding tot contactlens specialist, hier moet ze nog 2 jaar voor in de leer.

Van alle brillenmerken die JPC Optiek verkoopt is welk merk favoriet en waarom?Madelief: “Oewh, dat is een lastige…Ik denk Lunor, omdat het kwalitatief hele goede brillen zijn waardoor ze nooit van hun statement afwijken”Wendy: “Ik het niet per se een favoriet merk, maar Monkeyglasses vind ik wel een heel leuk merk. Die draag ik nu zelf ook en krijg er ook vaak complimenten over.”

Waar worden jullie blij van tijdens een werkdag?
Madelief: “Blije klanten!”
Wendy: “Klanten die blij zijn en tevreden met de service.”

Wat maakt jullie een hecht team?
Wendy: “We zitten allemaal eigenlijk wel op dezelfde golflengte en vullen elkaar goed aan. Als ik er bijvoorbeeld niet uit komt, dan kan ik altijd een ander om hulp vragen.”

Is het weleens voorgevallen dat je het niet ‘eens’ bent met de keuze van een klant?Madelief: “Ja, zeker weten! Maar wij zeggen altijd eerlijk tegen de klant wat we ervan vinden en wij zullen nooit iets verkopen wat we zelf niet mooi vinden.”

Waar kijk je naar wanneer je een bril voor een klant moet uitzoeken?
Madelief: “We kijken naar de vorm van het gezicht, wenkbrauwen, hoe staan de ogen in het glas?, kleur van de ogen, maar wat vooral belangrijk is dat de bril goed zit.”

Hebben jullie vaak nieuwe merken in de winkel collectie?
Madelief: “Nee, maar we proberen de collecties van de merken die we hebben zo vaak mogelijk te vernieuwen. Wel zetten we ieder jaar een nieuw merk in de winkel voor de afwisseling. Dit jaar is dat bijvoorbeeld Australian Made. Dit is een heel gaaf merk dat we er gewoon graag bij wilde hebben”
(Ik heb trouwens mijn oog later even over deze modelletjes laten glijden en ik snapte ook gelijk waarom!)

Hoe onderscheid JPC Optiek zich van andere optieken?
Wendy: “Wij hebben een hele moderne uitstraling en mensen stappen hierdoor ook graag bij ons naar binnen. Dat is ook onze bedoeling want al kopen ze niets, dan is dat helemaal prima. Daarnaast bieden we echt onwijs veel service aan klanten en zijn we heel laagdrempelig.”

Als allerlaatste zou ik graag van deze service gebruik willen maken met de vraag of jullie mijn ogen willen testen?
Madelief: lachend Ja natuurlijk kan dat! Loop maar even mee…

Na een grondige ogentest was mijn linkeroog -0,25. Ik heb voorlopig dus nog geen bril nodig! Misschien dan maar een Australian Made Bril zonder sterkte?? Ik denk er nog even over na. Ik heb een onwijs leuk gesprek gehad met deze twee leuke en gezellige dames. En raad iedereen uit Bergen en omstreken aan eens langs te gaan bij JPC Optiek. Wil je van tevoren eerst wat meer informatie inwinnen? Bekijk dan de website of Facebook pagina.

Auteur: C. Kloof, Media Publisher