Op werk ben je moe, maar thuis ook.  Je bent overal te moe voor en je besluit om maar weer eens vroeg naar bed te gaan, opladen voor de volgende dag.  Maar dát is niet hoe je het wil. Hoe krijg je je energie terug? Stoppen met werken of je ziek melden is niet per se de beste manier om je vermoeidheid te bestrijden.  Lees eerst eens deze tien tips.

Prioriteiten stellen
Bedenk hoe belangrijk je bepaalde dingen vind om te doen en bekijk of je voor je belangrijke dingen ook daadwerkelijk de tijd hebt. Zo niet, probeer dan van de minder belangrijke dingen wat tijd te nemen om te investeren in de dingen die je belangrijker vind.

Energie
Je energie is beperkt. Als je een verplichting erbij neemt, moet je een andere energievreter schrappen.

Pauzeren
Onderbreek je werk op piekmomenten en voorkom daarmee het omslagpunt van negatieve stress en overbelasting. Je mag je best in een lastig probleem volledig geven. Maar loop op tijd even weg om iets anders te gaan doen, een ademhalingsoefening, koffie halen, even slapen of kletsen.

Opladen
Maak tijd vrij voor activiteiten die je energie geven. Spreek bijvoorbeeld met een vriendin af om eens in de twee weken een film te zien.

Neem de tijd
Heb je een druk gezin, sta dan een half uur eerder op om de dag rustig te beginnen zodat je niet al gestrest de deur uitgaat.

Organiseren
Maak van je beperking je kracht… Wanneer je goed organiseert is bijna alles wel mogelijk. Maar neem daar de tijd voor en zet alles op papier in een schema.  

Een opleiding volgen
Volg een opleiding als je toch (tijdelijk) stopt met werken om bijvoorbeeld voor de kinderen te zorgen. Een opleiding versterkt je employability en staat goed op je cv.

Nee zeggen
Zeg nee.

Wees (soms) compromisloos
Sluit niet te veel compromissen die ten koste gaan van je zelf. Laat het werk je niet zo in beslag nemen dat je uitgeput thuiskomt en je te moe bent om nog iets voor jezelf te doen. Dan maar een compromis ten koste van het werk, bijvoorbeeld een klus die niet af is!

Combineer
Probeer tijdens je werk vrije tijd te combineren. Luister een luisterboek bijvoorbeeld tijdens je reistijd, loop een blokje om in je pauze en doe wat jij graag wilt, zoals sportoefeningen.

Bron: www.intermediar.nl