WhatsApp is enorm: meer dan 1 miljard gebruikers die dagelijks actief zijn, 55 miljard verzonden berichten per dag en 4,5 miljard gedeelde foto’s per dag in 2017. Het werd lang ontkend, maar Facebook gaat nu toch echt proberen geld te verdienen aan het platform. 

Ondanks dat de oprichters van WhatsApp advertenties eerst vooral vies vonden, blijft dit model het gebruikelijke recept om geld te verdienen met een online platform. En iedereen wist natuurlijk dat toen Facebook 22 miljard dollar neertelde voor WhatsApp, het er vroeg of laat van zou komen.

Facebook is altijd koploper op dit gebied geweest. Facebook, Messenger en Instagram werden allemaal voorzien van nieuwe (of goed gekopieerde) functies en mogelijkheden om nieuwe gebruikers aan te trekken én te behouden. Tegelijkertijd werd er aan de andere kant steeds meer klantdata gegeneerd. Bedrijven konden hierdoor steeds gerichter de audiencesbereiken die zij ook daadwerkelijk voor ogen hadden.

Het gebrek aan deze targeting, analytics en andere waardevolle statistieken was tot voor kort het voornaamste probleem van Snapchat. Facebook heeft daar duidelijke minder moeite mee: in 2016 draaide ze 26.2 miljard omzet via hun advertentietools. Ook domineert Facebook wereldwijd de totale social media advertentie-uitgaven met meer dan 65%.

Nieuwe social features
Met de introductie van nieuwe functies, die meer passen in de categorie social media dan in de categorie chatapp, wordt de transformatie van WhatsApp steeds opvallender.

Met de introductie van WhatsApp Status (de Snapchat Stories-kopie) werd het direct mogelijk om een sociaal aspect aan de app toe te voegen waarmee gebruikers op een laagdrempelige en visuele manier met elkaar kunnen communiceren. Volgens Facebook wordt de functie in totaal door 250 miljoen mensen per dag gebruikt. Het doel: advertenties serveren tussen de Stories van vrienden en nieuwe en/of bestaande gebruikers afsnoepen van de gedoodverfde concurrent Snapchat.

Met de uitrol van gekleurde WhatsApp Status probeert Facebook een consistente lijn te trekken tussen haar verschillende sociale platformen waarmee de social aspecten van WhatsApp ook lijken te worden versterkt. De recente introducties van WhatsApp Live en het bieden van de mogelijkheid om verstuurde berichtjes te verwijderen hebben natuurlijk ook als doel het platform aantrekkelijker te maken en gebruikers te behouden en tegelijkertijd nieuwe gebruikers aan te trekken. 

(Foto: icreatemagazine.nl)

WhatsApp Business
In september werd duidelijk dat WhatsApp Business-accounts er officieel aankwamen Waar de app nu nog voornamelijk wordt gebruikt voor persoonlijk gebruik, wordt het nu makkelijker voor bedrijven om via WhatsApp te communiceren met klanten. Natuurlijk is het nog een pilot en is WhatsApp Business tot nu toe alleen nog beschikbaar voor een beperkt aantal bedrijven. In Nederland is het pionierende KLM tot nu toe nog het eerste bedrijf dat hiervan gebruikt maakt en een geverifieerd zakelijk WhatsApp account heeft. 

Omdat deze nieuwe applicatie nog in de testfase zit, is nog niet bekend hoe de definitieve release eruit zal gaan zien. Echter zijn er al een aantal functies en features door een uitgelekte versie bekend. De volgende functies van WhatsApp Business zijn tot nu toe bekend:

  • Het zal gaan om een aparte app “WhatsApp Business”
  • Zakelijke accounts zullen worden geverifieerd met een groen vinkje
  • Simpele statistieken (aantal verzonden, ontvangen, gelezen en ontvangen berichten)
  • Automatische berichten bij afwezigheid
  • Mogelijkheid om een zakelijk profiel op te stellen (naam, locatie, bedrijfsbeschrijving en website)

Laatste stap: advertenties
Aan de hand van deze pilot zal de applicatie waarschijnlijk steeds meer worden geoptimaliseerd om zo goed mogelijk te kunnen inspelen op de wensen en behoeften van bedrijven. Daar zit uiteindelijk het geld. Op het moment dat de targeting en statistieken worden uitgebreid, zal het voor marketeers steeds aantrekkelijk worden om hun advertentiebudgetten ook te besteden aan advertenties in WhatsApp.

Hiermee lopen we echter vooruit op de zaken. WhatsApp wordt door Facebook aan de ene kant ‘socialer’ gemaakt, tegelijkertijd wordt er stilletjes gewerkt aan de zakelijke ondersteuning van de app. Dit moet bedrijven ertoe zetten om WhatsApp in te gaan zetten als strategisch communicatiekanaal. Daarmee worden marketeers wel steeds afhankelijker van Facebook: de vier grootste platformen zijn immers allemaal in handen van Facebook. 

Bron: marketingfacts.nl
Foto: postgradcasanova.com