Een grote groep YouTubers heeft in een nieuwe code afspraken vastgelegd die moeten zorgen voor meer transparantie over eventuele reclame in hun video’s. In de code staat bijvoorbeeld dat vloggers in hun video’s gaan aangeven wanneer zij worden betaald om een bepaald product aan te prijzen.

De code is tot stand gekomen in samenwerking met het Commissariaat voor de Media. Bij de uitwerking is ook gesproken met andere partijen, waaronder de Reclame Code Commissie, Multi Channel Networks en belangenorganisaties. Ook is literatuuronderzoek uitgevoegd door de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit Nijmegen.

Volgens voorzitter Madeleine de Cock Buning van het Commissariaat zetten vloggers ‘echt een belangrijke stap in de goede richting. De YouTubers laten door deze vorm van zelfregulering zien dat zij hun verantwoordelijkheid willen nemen naar hun kijkers. Vooral voor minderjarigen is dat erg belangrijk’. Een eerste evaluatiemoment is gepland in het voorjaar van 2018.

Video’s van YouTubers vallen op dit moment nog niet onder het toezicht van het Commissariaat. In de toekomst kan de Europese richtlijn voor audiovisuele mediadiensten daar mogelijk verandering in brengen. Europese toezichthouders krijgen dan waarschijnlijk meer bevoegdheden om hun toezicht ook uit te breiden naar platforms zoals YouTube.

Vrijdag is de website www.desocialcode.nl gelanceerd. Daarop is te zien wat de code inhoudt, wie zich al bij de code hebben aangesloten. Onder hen: Teske de Schepper, Djamilla, Dylan Haegens en Kelvin Boerman. Andere YouTubers kunnen zich ook aansluiten.

Bron: emerce.nl