Een tante, een buurman en een huilbaby inspireerden vijf mannen uit Scheveningen een hangmat te maken voor baby's. Vorig jaar begonnen kan Hangloose Baby de vraag nu bijna niet aan. "We houden grote ketens van ons af en willen stap voor stap vooruitgaan."

'Origami nestje' 
Tien maanden geleden lag de eerste Hangloose Baby hangmat in de winkel: een boxkleed en hangmat in één met speciale stiklijnen waardoor het kleed gevouwen kan worden voor bijvoorbeeld extra ondersteuning van het lijfje of hoofdje. 

Zelf spreekt Ledeboer haast liefkozend over 'een origami gevouwen nestje'. De prognose was om er het eerste jaar 500 te verkopen. Dat zijn er 2000 geworden à 89 euro per stuk die voornamelijk bij kleine babyspeciaalzaken liggen.

Tante Tini
Het idee voor de hangmat ontstond alweer een paar jaar geleden toen Ledeboer 'op een regenachtige zomeravond met een fles wijn op kraamvisite ging bij de buurman'. Hij trof een baby in een de box, liggend op een vierkante doek van badstof die met ringen was vastgemaakt. Een kraamcadeau van tante Tini, zo bleek. 

"Ik zei tegen de buurman: 'Wat een geweldig ding.' En de buurman vertelde dat iedereen enthousiast reageerde. Ook de kraamhulp. Bovendien bleek de doek goed te werken voor zijn huilbaby."

Ledeboer ging weer naar huis en de hangmat liet hem niet los. "Ik werkte destijds in de evenementenbranche en wilde altijd al een product in de markt zetten." Diezelfde avond bedacht hij de naam, Hangloose Baby (hangloose is een term uit de surfwereld en staat voor relaxt), en maakte hij een plan. 

Vijf vaders
Een dag later ging hij terug naar zijn buurman Dick. Het concept werd uitgewerkt en er werden mensen gezocht, die in ruil voor aandelen, hun expertise op het gebied van productontwikkeling, design en marketing konden geven. 

De eerste hangmatten werden gemaakt en via Facebook werden twintig gezinnen gezocht die het product wilden testen en van feedback voorzien. "Pas later beseften we ons dat we vijf vaders zijn die een babyproduct hebben ontwikkeld. Dat is naar buiten toe natuurlijk een mooi verhaal."  

Van de vijf mannen zijn er twee fulltime met Hangloose Baby bezig. Hoewel ze vierkant achter hun product staan, was het wel afwachten op het zou aanslaan.

"Ten eerste maak je iets wat in een ander product moet passen, de box. Ten tweede moet je het vertrouwen van consumenten zien te krijgen. Dat lukte dankzij goede mond-tot-mondreclame."

Innovatie awards
Inmiddels is dat vertrouwen er dan ook. "Zelfs verloskundigen zien dat het een goed product is. We hebben in Nederland de Baby Innovation Award gewonnen en in Duitsland een consumer award voor innovatie baby producten."

Mooie opstekers, maar snel succes hebben heeft ook een keerzijde. "Zo bleken labels eerst af te geven in de wasmachine en er zijn problemen met de productielijn. Daar ligt nu ook de focus: de supply chain optimaliseren."

De Portugese fabriek, had net als de vijf ondernemers, niet gerekend op zo'n snelle groei. Ze kunnen het werk niet aan en daarom zijn er nu gesprekken gaande met partners in Turkije. De lussen en straps worden in China gemaakt, en in Nederland wordt alles in een loods in Den Haag in elkaar gezet en verpakt. Een proces dat volgens Ledeboer wel gestroomlijnder kan. "Daarnaast moet de kostprijs omlaag."

Keurmerken
Waar hij zich in heeft vergist is het veiligheidsaspect en alle labels en keurmerken die daar bij horen. "Hangloose Baby is geen gewone hangmat. Baby's liggen niet in een kuil maar vlak op een mat die wel iets hangt." Een veiligheidskeurmerk kon niet eens aangevraagd worden. "We zijn een nieuw product en moeten nu onze eigen normering maken en dat deponeren in Brussel. Daar zijn we nu mee bezig." 

Omdat voor de Hangloose Baby geen categorie bestaat kan ook de CE-markering (verplicht voor consumentenproducten die binnen de EU op de markt verschijnen) niet worden aangevraagd. "Wij moeten dus zelf klanten attenderen op gevaren."

De hangmat is dan ook alleen bedoeld voor baby's tussen de 0 en 3 maanden en mag enkel onder toezicht worden gebruikt. "Meer kunnen wij niet doen."

Kapitaal gezocht
Gelukkig voor Ledeboer en companen maakt dit klanten niet uit. In nog geen jaar tijd is de Hangloose Baby bij 70 winkels in de Benelux en het noorden van Frankrijk verkrijgbaar. 

Voor verdere uitbreiding is de onderneming op zoek naar nieuw kapitaal. "Het eerste jaar hebben we het gered met 70.000 euro crowdfunding maar we moeten door. Ketens houden we nu bewust af. Eerst het proces op orde en dan stap voor stap doorgroeien."

Die groei heeft wel één beperking: alleen in Noord-Europese landen wordt een box gebruikt voor baby's. Ledeboer: "Ik sluit een nieuw product ook niet uit. Maar dan moet het wel weer echt iets nieuws zijn want kopiëren gebeurt al genoeg in onze sector."

En Tante Tini? Heeft zij nog wat aan het avontuur overgehouden? Ledeboer lachend: "Nou, ze wil liever niet op de voorgrond treden en ze krijgt eigenlijk nog steeds een fles wijn van ons." 

Bron: rtlz.nl