In de VS werden vorig jaar ineens 24 procent méér Volvo's verkocht. Lex Kerssemakers, ceo Volvo America's: ‘Het was een turbulent jaar.’

Het gaat Volvo weer voor de wind. Vorig jaar verkocht de Zweedse automaker voor het eerst meer dan een half miljoen nieuwe auto’s en dat doet de Nederlander Lex Kerssemakers (55) ongetwijfeld deugd. Al meer dan 30 jaar dient hij het Zweedse autoconcern en sinds 12 jaar zit hij in het 8 man tellende hoofdbestuur. Hij is aangesteld om een halt toe te roepen aan de daling die het merk er jarenlang doormaakte. Een taak die hij in zijn eerste jaar al voor elkaar wist te krijgen.

Hoe kijkt u terug op uw eerste jaar bij Volvo?
‘Het was een turbulent jaar. Volvo heeft in de VS 6 jaar lang steeds minder auto’s verkocht. Ons netwerk met 300 dealers moesten we weer aan onze kant krijgen. En we moesten de organisatie opschudden. Zorgen dat de negatieve spiraal werd omgekeerd.'

Hoe heeft u dat voor elkaar gekregen?
‘Er zat en zit genoeg potentie in deze organisatie. Maar door te weinig aandacht is dat er niet uitgekomen. Onze mensen en de dealers móesten weer zin krijgen om voor Volvo te werken. Toen we onze strategie tot 2020 op orde hadden, heb ik daarom een groot dealerevent georganiseerd. Dat was misschien wel een beetje Nederlands, hoor. Ik heb gewoon transparant uitgelegd wat we de komende 5 jaar gaan doen, en daarbij alle nieuwe auto’s voor die periode laten invliegen uit Zweden.'

Hoe zou u uw managementstijl omschrijven?
‘Het begint altijd met het neerleggen van een strategie. Na het besluit bespreken we de plannen met de dealers en gaan we het implementeren. Niet meer constant over discussiëren, gewoon gáán. Liever een foute beslissing dan geen beslissing. Want er moet van mij snelheid in zitten, daar draait het om. Ik delegeer graag, maar blijf er wel bovenop zitten. Mijn mensen krijgen vrijheid, maar er moet wel geleverd worden. Zo niet, dan gaat we praten.'
 
Slaat die open stijl aan bij uw organisatie?
‘Ja, zodra mensen zelf besluiten kunnen nemen en zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen, gaan ze dat leuk vinden. Dit is een zeer operationele organisatie. Elke dinsdagochtend bespreken we: hoe staan we ervoor? Wat gaan we doen deze week? En vervolgens is het: verkopen, verkopen, verkopen. Werkt iets niet? Pas het aan en probeer iets anders. Zodra mensen in de gaten krijgen dat je hun input serieus neemt, heb je heel snel een heel gemotiveerd bedrijf.’

Hoe ziet uw werkdag eruit?
‘Meestal ben ik tussen 6.30 en 6.45 op kantoor. De dag start een paar keer per week met een meeting met het hoofdkantoor en onze eigenaar Geely. We hebben 12 uur tijdsverschil met China en 6 uur met Zweden, dus om 7 uur ’s ochtends onze tijd kan iedereen erbij zitten.'

Hoe is het om met Amerikanen te werken?
‘Ze werken hard en snel. Ze zijn net zo direct, maar wat minder bruut dan de Nederlanders. Dat maakt het leven hier wat makkelijker dan in Zweden, waar het allemaal wat voorzichtiger gaat, of in Engeland, waar ik ook heb gewerkt, waar je drie keer moet luisteren om te horen wat er tussen de lijnen gezegd wordt.'

Hoe verkoop je een Volvo in de VS?
‘Net zoals in Nederland heeft Volvo hier het imago veilig en betrouwbaar. We hebben ook naam op het gebied van het mooie design en de technische snufjes, zoals de app die we binnenkort lanceren, als vervanging van de autosleutel. We zijn de afgelopen jaren absoluut te stil geweest, en dan geldt: out of sight is out of mind.'

Auto’s worden steeds slimmer en zelfrijdend. Hoe anticipeert Volvo daarop?
‘Semiautonoom rijden, zoals wij het noemen, is onderdeel van onze Visie 2020. Het doel: niemand mag over 5 jaar nog verongelukken of ernstig gewond raken in een Volvo. Passieve en actieve veiligheidssystemen, zoals enerzijds de kooiconstructie en anderzijds ABS, airbags, detectiesystemen en sensoren, ontwikkelen zich steeds verder. Maar het is mij nog niet genoeg want nog steeds wordt 80 tot 90 procent van de ongevallen bveroorzaakt door menselijk falen.'

Bron: www.mt.nl /Jack Mikrut