} Wie is Ard?        
Oh jezus... weet ik het, een of ander gozer die toevallig schildert. Ik krijg meteen zo’n crisis gevoel van wie ben ik nou en wat doe ik met mijn leven? Ik ben beeldend kunstenaar, schrijver, hobby-mens en gewoon een amoebe op deze planeet haha.
                      
} Wat zijn de belangrijkste dingen die je hebt bereikt in de kunst scene?                    
Ik was 18 toen ik bij een galerie terecht kwam in het Spiegelkwartier in Amsterdam, de place to be voor kunstenaars en kunstkopers, dat vond ik wel tof. Daarnaast toon en verkoop ik mijn werk in diverse Europese landen en Amerika, die hoogtepunten voor mij zijn waarschijnlijk de Blooom Art Fair in Keulen, Magic Garage in Los Angeles en de Man vs. Wall events in Peoria. Tegenwoordig ben ik een selected artist bij Amsterdam Street Art en schrijf ik artikelen voor ze. Het mooiste blijft de expositie bij Museum de Fundatie samen met Ans Markus, Joseph Klibansky, Niels Smits van der Burgst en andere. Het idee dat mijn werk tussen allemaal van dat soort grote kunstenaars hing voelde als een overwinning.
                      
} Je hebt in een bepaalde fase een soort break ingelast met je ArtWork, waar kwam dat door?                    
Dat kwam door meerdere dingen sorry alvast voor het warrige verhaal. Ten eerste, ik had nooit het idee om op professioneel vlak kunstenaar te worden. Ik stopte tijdens mijn eindexamen op de Havo en zocht een manier om geld te verdienen, destijds deed ik van alles maar met schilderen kon ik het meeste opbouwen. In 5 jaar tijd heb ik toen iets van 42 shows in binnen en buitenland gedaan naast de muurschilderingen, galerie werk en kunst in opdracht. Het hoogst haalbare voor mij was om ooit in een museum te hangen en toen dat ook nog gebeurde zat ik echt met het gevoel, wat moet ik nu doen? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het supergaaf dat mijn werk wordt gewaardeerd alleen aandacht van de pers voelt bijvoorbeeld nog steeds onwerkelijk. Op een gegeven moment kwamen er zoveel journalisten bij ons thuis of documentairemakers die mijn verhaal wouden filmen dat ik alleen maar druk voelde. Ik snap dat er ook mensen zijn die zeggen dat ik niet zo moet zeiken met mijn first world problems en dat het een luxe positie is maar ik klapte gewoon dicht. Ook werden er dingen geschreven over mij waar ik mezelf niet in kon vinden, dat hele seks drugs rock ‘n roll aspect werd uitvergroot en ik dacht alleen maar, yo ik zit ook gewoon het MAX boodschappen spel te doen.
                      
} Waar staat jouw kunst voor?                   
Mijn kunst is gebaseerd op de dingen die ik meemaak, fucking cliché ik weet het. Alle mensen die ik ontmoet spelen een rol in mijn verhalen, sommige werken gaan puur over mezelf en andere zijn een projectie van wat andere meemaken. Liefde, verdriet, geluk, seks of maatschappelijke onzekerheid zijn meestal de reden dat er iets op een doek staat.
                                          
} Is liefde en seks voor jou 1 ding?                              
Ik kan wel verklaren dat liefde en seks 1 ding zijn maar dat zou hypocriet zijn. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat de seks die ik had verdomd ver af stond van liefde maar ik streef wel naar die verbinding. Het probleem is dat wij als mensen ons streven over-romantiseren en we verdrietig raken door de realiteit. Wereldvrede is er nog zo een, het is een mooi streven maar we weten allemaal dat het nooit een realiteit gaat worden.
                      
} Wat stoort jou?             
Dat hangt van mijn dag af, sommige dagen kan alles mij storen. Het ergste vind ik dat mensen niet meer met elkaar durven te praten. Een willekeurig gesprek in de trein is tegenwoordig uit den boze heb ik het idee. Mensen die onderwerpen maar van één kant belichten vind ik ook storend. Ik hoef het niet eens te zijn met andermans standpunten maar dat wil niet zeggen dat ik het niet kan begrijpen. Neem bijvoorbeeld de angst voor moslims, spannend onderwerp ik weet het, we kunnen wel zeggen dat mensen die bang zijn voor de Islam of moslims debielen zijn maar als je de recente ontwikkelingen in de wereld ziet en hoe die worden weergegeven in de media dan kan ik begrijpen dat er mensen zijn die die angst voelen. Met dit voorbeeld wil ik niet zeggen dat ik het eens ben met dat beeld t.o.v moslims, hell mijn familie is grotendeels islamitisch, maar ik kan het wel begrijpen en ik denk dat we ook begrip moeten hebben voor mensen waar we het niet mee eens zijn, tot op een zekere hoogte dan.
                      
} Hoe zou de kunstscene er volgens jou uit moeten zien qua werkwijze en kansen?
Als ik een ongenuanceerde mening ga geven over de kunstscene dan kom ik nergens meer aan de bak haha. Nee ik zou het ook niet weten eerlijk gezegd. Ik zie dat de scene constant evolueert en het is niet altijd iets waar ik mij comfortabel bij voel. Aan de andere kant heb je ook verschillende gradaties van die scene, ik heb ooit op een kunstmarkt in Warmenhuizen gestaan waar het al een stuk gemoedelijker is dan de harde business die ik in Los Angeles heb meegemaakt. Ik denk dat mensen moeten kijken wat voor hun goed voelt, nee ik weet het eigenlijk niet. Kutvraag, laten we deze skippen hahaha!
                      
} Hoe bepaal je voor jezelf wat je maakt?          
In Principe maak ik werk waar ik mij goed bij voel, dat kan persoonlijk werk zijn maar ook werk in opdracht. Een opdracht is meestal meer een uitdaging voor me omdat je aan de wensen van de aanvrager wilt voldoen maar tegelijkertijd ook dicht bij jezelf wilt staan, dat grijze gebied opzoeken vind ik frustrerend en geweldig tegelijk. Voor de rest houd ik me niet zo bezig met wat in of hip is qua thematiek, ik volg natuurlijk wel de interactie die mensen hebben met mijn werk op sociale media. Het imago van de lijdende kunstenaar is allang niet meer, het is tegenwoordig veel meer een business en het is aan jou de keuze of je daar aan meedoet of niet.  
                  
} Waar word je door geinspireerd?                                     
Ik word geïnspireerd door mensen. Dingen die ik van dichtbij meemaak bijvoorbeeld of verhalen van vrienden. Soms heb ik ook mazzel dat ik een levendige fantasie heb, dan kan ik hele verhalen bedenken over mensen die ik op een afstandje zie. Ik vraag me gewoon vaak af wie die mensen zijn die ik zie, van het meisje tegenover me die mij straal negeert, de zakenman die genoodzaakt is een blikje Heineken te drinken na een lange werkdag tot aan de dronkenlap die zijn hart moet luchten over zijn leven. Mensen zijn interessant.
                      
} Zou je nog met iemand willen samenwerken? Wie? En waarom?             
Zakelijk gezien Damien Hirst hahaha. Ik vind het eigenlijk leuker om met tegenpolen te werken zoals ik deed met Nick en Simon. Het is nou niet dat je ons snel bij elkaar verwacht om iets samen te maken maar dat werkte gewoon heel erg goed. Als ik echt iemand zou moeten kiezen dan wil ik met de zangeres Soko samenwerken. Ik heb heel veel werk gemaakt met haar muziek op de achtergrond en zij is een soort personificatie van een romantische film uit de jaren tachtig. Soms zo depressief dat het mooi is, soms zo vrolijk dat het onwennig voelt, misschien een van de weinige mensen waar ik me heel erg verbonden heb gevoeld en die ik totaal niet ken. Soko en Doko klinkt ook gewoon heel leuk.
                      
} Heb je ooit drugs gebruikt?              
Yes alleen niet zo erg als sommige mensen denken, mijn eerste joint rookte ik pas op mijn zeventiende bijvoorbeeld. Ik heb later heus wel met meerdere dingen geëxperimenteerd maar nooit echt met een regelmaat, het moet wel speciaal blijven vind ik. Overigens krijg ik vaak de vraag of ik drugs heb gebruikt bij het maken van een bepaald schilderij. Ik schilder nooit onder invloed, ben gewoon gestoord van mezelf, kan je nagaan als ik drugs op heb hoe bizar het dan gaat worden? Ik vind het ook een rare vraag van mensen om eerlijk te zijn.
                      
} Is dat niet zo omdat we dat als volkje hebben gezien bij bijvoorbeeld Herman Brood?
Misschien, er zijn mensen die het beeld hebben dat een kunstenaar excentriek moet zijn. Sommige vinden mij ook excentriek maar dat ligt niet in de hoeveelheid drugs die je gebruikt toch? Ik zou dat ook niet kunnen met mijn leven, ik werk van 6 uur s’ochtends tot 6 uur ‘s avonds in mijn atelier. Na het eten doe ik meestal nog de suffe dingen zoals contracten invullen of op mails reageren, het is gewoon keihard werken. Iemand zei laatst tegen mij; Jij zegt altijd dat je geen vrij beroep hebt, maar je bent een kunstenaar toch? Aan de ene kant heb ik heus wel een bepaalde vrijheid alleen ik ben bang dat als ik mij niet aan mijn werkwijze houd ik mijn doelen niet ga bereiken.
                      
} Wat zijn die doelen op het moment dan?           
Mijn hoofddoel is om succesvoller en groter te worden dan voor mijn pauze en gewoon hele vette shit te maken over de hele wereld. Ik heb nu meer kennis en beter zakelijk inzicht dan dat ik hiervoor had, ik denk dat ik daardoor ook beter de rust in mezelf kan bewaren. Vroeger was ik misschien ook rebelser, naïef en nog zoekende, die tijd is voorbij. Sowieso ben ik blij dat ik het rebelse in mij kan kanaliseren nu, vroeger als een galerie bijvoorbeeld mij en collega’s niet uitbetaalde ging dat nog wel eens mis. Andere spande een rechtszaak aan bijvoorbeeld en ik stond alweer klaar met een honkbalknuppel, de scherpe randjes zijn er nu wel van af.
                      
} Hoe ben je opgegroeid?        
Ik ben opgegroeid met een negatief beeld van de wereld. Ik zag van jongs af aan mijn familie op televisie vluchten voor de oorlog in Kosovo. Het gevoel van veiligheid is er daardoor nooit echt geweest, eigenlijk alleen de constatering dat het leven niet eerlijk is. Ik ben daardoor wel flink in de problemen belandt als tiener.
                      
} Hoe beinvloed dat nu op dit moment nog jouw leven?
Ik ben nog steeds een vechter maar wel diplomatieker. Als er nu een probleem is met een galerie ga ik rustig rond de tafel met ze om het uit te praten.
                      
} Begrijp jij daardoor beter mensen die out of the ordinairy zijn?
Laat ik het zo zeggen, ik begrijp dat soort mensen maar of ik het goedkeur wat ze doen is een tweede.
                      
} Waar laat jij je keuzes in het leven door bepalen??
Niet alleen meer door het hart, het hart alleen is een slechte raadgever. Niet dat ik alles aan het overdenken ben tegenwoordig maar ik zoek gewoon een balans in mijn leven.
                      
} Je vriendin Puck is een van de weinige mensen met wie jij een bepaalde humor deelt en die dat ook begrijpt. Vind je het vervelend dat andere mensen die humor niet snappen?
Nee niet echt, ieder zo zijn eigen ding toch? Ik ga mezelf niet onnodig censureren maar als ik merk dat iemand zich ongemakkelijk begint te voelen dan houd ik er rekening mee.
                      
} Waar komt dat door denk je?
Ik denk dat mensen tegenwoordig te politiek correct zijn, snel op hun teentjes ook getrapt snap je?
                      
} Is dat gerelateerd aan intelligentie?
Ik denk het wel, neem nou bijvoorbeeld die reclame met Philippe Geubels over dat vrouwen 20% minder verdienen als mannen. 20% korting geven op dames artikelen is dan een hele bizarre oplossing om die wage-gap te sluiten, dat is satire. Er zijn mensen die daar schande over spreken en dat het een serieus probleem is, ik vind dat persoonlijk domme mensen. Ik ben het ermee eens dat het een serieus probleem is, het is te bizar voor woorden in deze tijd, maar juist door het extra bizar te belichten moeten we ons toch eigenlijk afvragen waarom we het niet oplossen?
                                                              
} Als ik zeg Rock en Roll dan zeg jij.......
Een feestje met goeie muziek en blauwe plekken.
                      
} Wat betekent kleding stijl voor jou?            
Geen fuck, ik loop sowieso liever naakt.
                      
} Zie jij jezelf vader worden in de toekomst?              
Ja
                      
} Wat voor vader zou je zijn?      
Een verdomd goeie, het lijkt me heerlijk dat je een kleine versie hebt van jezelf die je kan kneden tot jouw ideale persoon, en dat die dan vervolgens totaal iets anders gaat doen dan wat je wilt hahahaha!
                      
} Welke doelen wil je nog behalen de komende vijf jaar?                 
Ik zou wel op een kunst academie les willen geven.
Voor de rest heel tof werk maken over de wereld en gewoon een relaxed leven leiden met de mensen waar ik om geef.

} Welk land wil je nog naar toe en waarom?                  
Japan, omdat het zo een bizar land is. Er is veel historie, veel ambacht en tegelijkertijd is er ook zoveel wat ik niet begrijp. Ik ben sowieso gefascineerd door andere culturen.
                      
} Met wie zou je graag een keer een borrel mee willen drinken??               
Bij elke vrouw die ik ga noemen ben ik waarschijnlijk focked dus ik begin wel met de mannen. Stephen Fry omdat het een van de meest welbespraakte mensen is die ik heb gezien. Geert Wilders omdat je door zijn functie en uitingen bijna vergeet dat hij een menselijke kant heeft, ik ben gewoon heel erg benieuwd wat zijn visie is op films en muziek.
                      
Nu de vrouwen... Cara Delevigne, tja wat kan ik zeggen? Het is een topmodel die een beetje buiten de boot valt met haar houding dat vind ik wel grappig, heb ik al gezegd dat ze een topmodel is? Nigella Lawson (Sorry Puck, ik vroeg erom) want elke vrouw die met zoveel boter kookt en er zo uitziet op der 57ste is mijn held.
                      
} Laatste vraag....Wie zijn jouw klanten?             
Dat verschilt enorm, van oude kunstverzamelers tot jonge mensen die iets willen dat echt bij hun past, ze hebben allemaal een ding gemeen, ze hebben smaak. Ok, misschien was dit wel pure zelf geilerij van mijn kant hahaha. Nee het verschilt, er is niet echt een pijl op te trekken maar ik heb niet het idee dat het een bepaald publiek is.

} Ard, ontzettend bedankt voor dit interview, ik was al hopeless in love op jouw werk, maar na dit interview eigenlijk alleen nog maar meer onder de indruk van je.
Ik wens voor jou dat al jouw wensen uit komen.

Auteur: Mirjam Stienstra